tystnad..

Det snöar för fullt utanför och jag har nyss läst aftonbladets version av dödsskjutningarna på skolan Jokela i Tusby, Finland. Så just nu är jag lite delad med många tankar..

Samtidigt som man tänker vilken jävla idiot rent ut sagt så måste det ju ändå finnas en bakgrund till det hela.
En enormt stor påverkan från Columbine massakern finns det ju bekräftat att han hade.
Egentligen vet jag inte vart jag ska börja mina tankar..
Men som det imorse stod i tidningen och jag citerar Mårten Schultzberg; Man blir avtrubbad.
Håller helt med där.. Men samtidigt när man läser om det hela kan man inte låta bli att verkligen bry sig.. Det avtrubbade coola lugnet som man intar rubbas helt och man verkligen känner att fan, om det skulle hända här, vad skulle jag göra då?
Precis, vad i helvete skulle man göra då?
Det räckte med att titta på dokumentären i somras från grabbarna som sköt hej vilt på Columbine.
Samtidigt som det inte finns något direkt ord på vad det är så tycker jag ändå att det är facinerande..
kalla mig dum i huvet om du vill, men jag gillar psykologin bakom det hela...
Att gräva djupare i varför det hela hände..

Det finns säkerligen mer än tusen bakomliggande scenarion där de känt att det hatat hela världen och tillsut fått alla tankar till verklighet genom en massaker som dessa. Läste också att det i våras var en massaker där borta i staterna, men den hade jag ärligt talat glömt. Men det kanske är dumt..

Seriöst har jag hur mycket som helst i huvudet som vill ut, men det skulle nog mest bli en grötig text om jag skulle fortsätta, men lite till ska jag nog få ur mig..

Att han la ut grejer på Youtube och sedan ett dygn innan la ut en film där han sjöng och hade bilder på skolan och döpt klippet till Jokula high school massacre, måste väl ändå visa att någonting på något sätt är fel. Men samtidigt inte. Men man borde tycka att någon utomstående borde ha märkt att en förändring hade skett, men de kanske såg det som något vardagligt hos denna kille.

När jag kollade på aftonbladet typ nyss för att se hur massaker stavades på engelska så såg jag att på det nya fenomenet facebook som jag inte alls stödjer så finns det folk som har en klubb tills hans minne. Klubben heter Jokela Highschool Shooting Sympathizers och är återkommande trots att facebooks administratörer tagit bort den ett antal gånger..

men nu börjar mina tankar spåra ur efter ett bollande med bror, men en sak till..

Jag måste säga att alla i liknande sitsar ändå är jävligt modiga, om vi säger självmord som han tillslut också begick så är det en jävla styrka att trycka till på avtryckaren eller ta det där antalet fler tabletter än man vanligtvis gör. Kanske till och med sätter rakbladen över handleden, vad vet jag?
Men många tycker nog att det är fegt att göra det, men det krävs ändå mycket.
Många vill nog göra det men kanske inte vågar, kallar ni de då fega?
hur som helst...

Mina tankar och jag respekterar att andra inte tycker som jag, men då vill jag att ni ska respektera det jag har skrivit. Kommentera om ni känner för det!

Nathalie ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback