En jul när mor var liten

En jul när mor var liten
hörde hon hur någon en kväll
stod där ut och stampa och gav dörr'n en smäll
in där klev en julebock,
skäggig och med luden rock,
han tog ur sin påse små paketer opp

Mor hon fick en docka

mycket söt och riktigt klädd
men när bocken hoppa, oj va' hon blev rädd.
Mor hon har en bror du vet
han fick också sitt paket 
och i det han fann trumma och trumpet.

Nu är bocken gammal
han är nog båd' halt och grå
men han kanske hittar hem till oss ändå
Stiger in med påsen stor
ser sig kring och frågar Mor:
Är det här de glada snälla barnen bor 















Kommentarer
Postat av: Ulrica

Tusen tack till den person som lagt ut denna text

på nätet. Min mor sjöng den för mig men har glömt

texten och jag har i åratal försökt komma ihåg

tillräckligt för att kunna föra den vidare till mina egna

barn. Sentimentalt, javisst - men så GLAD jag blev

över att hitta min barndoms älsklingsvisa! Nu känner

jag visst en liten tår i ögat...

2011-03-01 @ 16:17:24
Postat av: Erik Olof

Själv sökte jag melodin till denna låt när jag fann texten, för de som söker detsamma hittade jag på ett youtubeklipp med sång:



http://www.youtube.com/watch?v=JSnkaCKt5P4&feature=results_video&playnext=1&list=PLCF46A3E3A8EB0FF6

2011-12-14 @ 10:30:23
Postat av: Ingrid Redelius

Tack för texten till "En jul när mor var liten"..

Jag skall sjunga den på ett äldreboende där svenska kyrkan har julandakt i morgon. Den äldsta där är nyssfyllda 103, de övriga är mellan 80 och 90+ och

de flesta känner nog igen sången.

2011-12-22 @ 15:30:54
Postat av: kerstin

Vad glad jag blev när jag hittade texten till denna julsång, som vi sjöng när jag var barn.

Alla dessa gamla julsånger borde spelas in för eftervärlden. Vi borde tala med Bert.

Med vänlig hälsning

2011-12-29 @ 12:56:52
Postat av: Anonym

Vad glad jag blev när jag hittade texten till denna julsång, som vi sjöng när jag var barn.

Alla dessa gamla julsånger borde spelas in för eftervärlden. Vi borde tala med Bert.

Med vänlig hälsning

2011-12-29 @ 12:59:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback